2013/08/31

"SOL Y PLAYA"

Espainian eta Euskal Herrian langileok abuztuan oporrak hartu eta behar bezala ospatzea ez da izan lorpen makala. 

Hala ere, beste herrialde batzuk lehendik lortu zituzten eskubideak eta ahalmenak oporrak lortu eta beste herrialde batzuetan pasatzeko. Halaxe, 1967ko ekainean idatziriko eskutitz batek diosku garai hartan, gaur bezala, diru iturri garrantzitsua izanik turismoa, aldi berean produktuak eta beren salneurriak egokiak izan behar zirela. Uste dut eskutitz honen edukiaren sintonia ezaguna izango dugula:

"Al iniciarse la temporada veraniega, se ha venido recordando a los municipios (Antzuola bezala)que vigilen los precios y calidad de los artículos de abastecimiento... resaltando la importancia que tiene que se ponga de modo visible el precio del artículo de forma visible, tratando de frenar las sorpresas y los abusos... Esto es tiene más importancia en las zonas en que el turismo del litoral, sobre los que se nota una creciente avalancha turística con predominio extranjero, codiciosa entre otras cosas por el nivel de precios de que goza nuestro país... En este sentido es evidente que corrientes turísticas tradicionalmente dirigidas a países como Francia, Italia, Austria, etc. se dirigen ahora hacia España, atraídas entre otras razones, por la muy poderosa de sus reducidos precios.

Resulta aleccionador que aquellas naciones que hemos mencionado, tuvieron en el turismo una posición privilegiada por los precios económicos, que al dejar de serlo perdieron el principal señuelo que un país puede ofrecer al turismo moderno, compuesto principalmente de gentes de condición modesta o media, que buscan economía para hacer factible su esparcimiento.

Se pretende cundir la alarma entre todos los que intervienen en el turismo para evitar el abuso que pudieran producirse... Requieren especial vigilancia los artículos de alimentación entre los que gozan de predilección los extranjeros, las frutas en general que alcanzan precios exorbitantes, careciendo del cartel de precios para orientación del consumidor. También las minutas de los hoteles y restaurantes que en muchos casos superan en coste a los de otros países de nivel superior al nuestro, así como las consumiciones de todo tipo con precios al azar...  Es conveniente pues que se haga un llamamiento serio a la conciencia profesional... apelando a la honestidad de la mayoría para que ellos mismos cortasen la codicia de los menos... y desprestigian un turismo floreciente que todos debemos conservar”.

Garai hartan agiri honek ez zuen izan eraginik Antzuola bezalako herrietan, izan ere turismoa garatu barik izateaz gain, bisitari apaigarririk ez zuen izan gure herriguneak. Gaur, ordea, egoera aldatuta dago, eta ugariak ez baina bai aldizkako industria eta udako turistak jasotzen ditugula, eta batik bat herrian kokatuta dugun "Ibarre" nekazal turismoko etxeari esker. Honek, neurri batean, herriko zerbitzuetara zuzendutako fluxuan ere eragina izan du.



Ibarre baserria, nekazal turismoari zuzenduta

 Informazio gehiago:

2013/08/26

NON DAGO PLAKA HAU?

Asmakizun bezala irudikatu nahi dut sarrera berri hau, eta zuek BILATZAILE bihurtu. Ez zaizue kostatuko.

Kontua da lehen gaur bezala, garapen publikoa zuten etxebizitzek dirulaguntzak jasotzen zituztela gobernutik. Etxebizitza honek ere jaso zuen diru laguntza, 1954ko legeak agintzen zuen bezala, eta horren adierazgarri plaka bat jartzen zen ateondoan.

Gertatzen da plaka hau iraganeko Diktadura erregimenak (1936-1975) jarritakoa dela, falangisten ikurrak erabiliz: uztarria eta geziak. 

Hainbat tokitan kendu badituzte ere, gurean, nik dakidanez behintzat, ateondo bakar batean mantzentzen da. Non? Ea asmatzerik duzuen non dagoen perla hau!


BADAKIZU NON DAGOEN PLAKA HAU?
"MINISTERIO DE LA VIVIENDA. INSTITUTO NACIONAL DE LA VIVIENDA. ESTA CASA ESTÁ ACOGIDA A LOS BENEFICIOS DE LA LEY DEL 15 DE JULIO DE 1954".

 
Lege honekin interesatuta bazaude:

 https://sede.fomento.gob.es/NR/rdonlyres/B957A32D-2019-4FC6-B90D-8F44F8A7A843/104323/L_150755.pdf

2013/08/24

HERRIKO JAIEN ALDAKETA: ABUZTUTIK UZTAILERA

Zezenak herriko jaietan

Belaunaldiko batekoak garenok, badakigu herriko jaiak berriro aldatu zirela 1980ean, abuztutik uztailera  pasatuz. 

Hala ere, gaur, San Bartolome eguna (abuztuak 24), eta garai hartako abuztuko "Pietateko" zaindari eta jaien eguna goraipatuz, Migel Jauregik San Bartolomeko kanpaia jotzeko ohitura ere badu, goizean (9:00retan), eguerdian (14:00etan) eta iluntzean (20:00etan). Baina aurtengoa du azken saioa eta ordezkoa bila ere badabil.


 
 


MIGEL JAUREGI KANPAIA JOTZEN (2013/08/24)

Beraz, herriko festak aldatu zirela 34 urte bete dira aurten (2013) . Nola izan zen aldaketa? Jendeak ze iritzi zuen aldaketarako? Nola lortu zen adostasuna jaiak aldatzeko?


 TXIRRINDULARITZA IZAN DA JAIETAKO EKINTZARIK OSPETSUENETAKOA
 HERRIKO TXISTULARI ETA DANTZARIEK ERE PARTE HANDIA DUTE JAIETAN

Alardea izan da jaiteako ekintzarik ezagunena herritik kanpo.

Beraz, gaur uztailean, hirugarren asteburuan, ospatzen badira ere, aurretik abuztuan (24tik 27ra) izaten ziren, nahiz eta, aldez aurretik, iraganara joz, martxoan izan, eta orduan (XVII. mendean) Garizuma garaian izaten zirenez, jaiak aldatzea erabaki ziren arte.

 
 KOADRILEN EGUNA BENETAN IKUSGARRIA IZATEN ZEN (1973ko argazkia)

Baina gaur egunera bueltatuz, zergatik gertatu zen aldaketa abuztutik uztailera? Galdera honi erantzuteko udaletxeko artxibo historikoan dauden paperak erabiliko ditugu lekuko gisa. Honatx:

  • 1979-10-08: “Se da cuenta de la reunión mantenido por la comisión de festejos con distintas personas representantets de partidos políticos, asociaciones y otras entidades de la Villa, en la que se abordó la propuesta de cambio de fechas lanzada por este Ayuntamiento. En dicha reunión se decidió efectuar una encuesta para decidir las fechas adecuadas entre las tres siguientes propuestas: 1ª semana de octubre; 2ª, 3ª semana de julio y, 4ª no cambiar de fechas”.
  • 1979-10-22: “Al coincidir las fechas de las fiestas patronales que actualemente se celebran del 24 al 27 de Agosto, en las vacaciones veraniegas muchos vecinos interrumpen sus vacaciones para disfrutar de las fiestas. Coinciden con un desembolso económico efectuado en vacaciones repercutiendo ello en el desarrollo de las fiestas.La organización de las fiestas hace que algunas personas tengan que minimizar o suspender sus vacaciones para garantizar el buen desarrollo de las fiestas. Por lo tanto se acuerda promover la formación de una comisión de representantes políticos, organizaciones sindicales, asociaciones, comisiones de barrio, sociedades y ayuntamiento para que se estudie la posibilidad y conveniencia de de cambiar las fechas de als fiestas patronales y con tal fin plantee y organice, si parece, un referédum para que el pueblo como único artífice real de las fiestas, pueda dar su opinión sobre dicha cuestión”.
  •  “Datorren asteartean, 1979ko azaroak 6, arratsaldeko 7etan, Udaletxeko aretoan, herriko jai nagusiak dataz aldatzearen komenientziaz jarduteko, batzar berri  bat ospatuko dugu... jai batzorde, alderdi politiko, langile elkarte, auzo elkarte, eta beste guztiok”.
  • 1979-12-03: “Se da cuenta del resultado del referéndum realizado el pasado mes de noviembre con el fin de conocer la voluntad del pueblo de Anzuola sobre la procedencia o no de cambiar de fechas de las fiestas patronales de la localidad, que tradicionalmente se celebraban los días 24, 25, 26 y 27 de agosto. La consulta arrojó el siguiente resultado. Teniendo en cuenta que votaron los mayores de 13 años, el censo electoral era entre 1800 y 2000 personas. De estos votaron 1350 personas, de las cuales 940 se han manifestado a favor del cambio y 410 en contra. Han preferido las fechas de julio 3er. fin de semana, 847 consultados, mientras que prefieren el mes de octubre 221. En consecuencia las fiestas patronales de 1980 y sucesivos, se celebrarán durante el 3er. fin de semana del mes de julio, y quedará fijada como fiesta local dentro del calendario laboral el viernes correspondiente al tercer fin de semana del mes de julio”.
https://lh3.googleusercontent.com/-TJ-G6023law/SmSe5FU7P_E/AAAAAAAACjs/7vkGGZbHzew/s250-c-k-no/2009AntzuolakoJaiak Gaurko herriko jaietan ekintzak ugariak eta parte hartzaileak dira
(Argazkia: Iñaki Legorburu)

Argituta aldaketa herritarrak adostua izan zela, agian ondo legoke ezagutzea ere zenbat gastatzen zen garai haietan herriko jaiak antolatzen, eta, agian, gaurko perspektibatik gutxirekin antolatzen zirela ondorioztatu daiteke:

FIESTAS PATRONALES: GASTOS (1960-1979)
AÑO
PTAS.
1960
36.308,20
1962
36.136
1964
41.645
1966
Subvención de 32.000 Ptas. Por cuenta del ayuntamiento la banda municipal de Oñate; Alarde del Moro y cohetes.
1968
162.639
1969
129.201
1970
236.233
1974
282.000
1977
537.611
1979
801.396

 http://farm9.staticflickr.com/8482/8210008539_3418ff4258_b.jpg
 Herriko trikitilari taldea jaiari alai ukitua emateko ere
beti prest dago.

Nola banatzen ziren jaietako gastuak? Adibide bezala, hona 1979koa:
 
ACTOS (1979)
GASTOS

Pancartas y varios

Día del niño

Tiro al plato
Disfraces
Comida popular
Orquestas, charangas, varios
Guerra del Moro
Carrera ciclista
Mini-maratón
Aeromodelismo
Juegos populares vascos
Alguaciles
Pelota
Varios
10.050

26.414

10.000
10.871
96.350
428.985
7.570
60.000
25.433
6.040
42.575
14.820
28.437
33.851
Total
801.396

Eta bukatzeko, hona hemen 1961ko abuztuan antolatutako Antzuolako jaien programa, eta beste urte batzuetako iragarkiak ere:




 




Informazio gehiago: